FAQ litiumbatterier

Vi använder oss enbart av den säkraste litiumtekniken – litium järnfosfat. Samtliga celler och batteripaket som vi säljer är testade av oss på Batterienergi.se. 

Battericellerna bör alltid skyddas av en BMS (Battery management system) som skyddar cellerna mot över-/undertemperatur, för högt effektuttag, för hög laddström/spänning och kortslutning. Dessa är de vanligaste orsakerna till att ett litiumbatteri går sönder. En BMS sitter som standard alltid installerad inuti våra färdiga 12v batterier.

Litiumjärnfosfatbatterier är oftast säkrare än bly-syra batterier, som inte har något skydd mot kortslutning och avger explosiva gaser vid laddning etc. 

När man delar kostnaden på hur många cykler batteriet klarar innan det blir dåligt (livslängden) så är redan idag LiFePO4 billigare än bly-syra och AGM batterier. Vanligtvis håller ett LiFePO4 batteri  över 10 år, eller cirka 3000 ur- och uppladdningar. 

Dessutom finns det ingen ”minneseffekt” hos LiFePO4 celler. De kan laddas till 100% (3,65v) och laddas ur helt till 0% (2,5v) utan att det skadar cellerna. Bly-syra och AGM  batterier skadas permanent man om man laddar ur dem mer än 50% och livslängden blir därmed väldigt kort. 

Vi rekommenderar en batteriladdare som är gjord för LiFePO4 batterier. Det går att använda bly-syra batteriladdare men det är inte säkert att batteriet blir fulladdat. Max laddspänning är 3,65v x Antal celler. Om man har 4st celler i serie (motsvarande 12v batteri) så bör laddspänningen max vara 14,6v. Kolla specifikationen på din nuvarande laddare och kontrollmät gärna med en multimeter för att säkerställa att det stämmer överens. 

Parametrar för våra LiFePO4 12v batterier:
– Bulk/absorbtionsladdning: 14,2-14,6v
– Float: 13,6v eller lägre
– Ingen Equalisation
– Ingen temperaturkompensation

 

Det beror på. Litiumbatterier tar emot laddning extremt effektivt, de kan ”snabbladdas” och därmed blir generatorn varm. Om den gamla generatorn har inbyggt skydd mot övertemperatur så kan den användas ihop med en laddningsregulator som ger cirka 14 – 14,6V. 

Om man har en tvåbankslösning i båten och vill ladda både blybatteriet och litiumbatteriet samtidigt finns det två rekommenderade val. 
1. Nuvarande generator har övertemperaturskydd och lämplig laddningsregulator.
Då kan man installera en batteriisolator som fördelar laddningen mellan blybatteriet och litiumbatteriet. Batteriisolatorn tillåter bara att strömmen färdas in i batterierna men inte ut – utan att batterierna sammankopplas. Det gör det möjligt att ladda två kemityper av batterier samtidigt utan att de skadas. 

Kopplingsschema litiumbatteri generator med temperaturskydd

2.  Generatorn saknar temperaturskydd eller man är osäker.
Då rekommenderar vi att man fortsätter ladda enbart blybatteriet med generatorn. Från blybatteriet kan man i sin tur installera en DC-DC laddare som laddar upp litiumbatteriet. Man kan enkelt installera DC-DC laddaren så att den enbart körs då motorn/generatorn är i drift så att man inte dränerar blybatteriet på ström. 

Litiumbatteri laddning generator utan temperaturskydd

 

Säkerställ:
1.  Att batterierna är byggda för att kunna serie- och parallellanslutas. (alla våra färdiga 12V batterier med inbyggd BMS klarar av upp till 4 batterier i serie/parallellkoppling) 
2.  Att man inte blandar olika kemier (LiFePO4 med exempelvis blybatterier)
3.  Att man använder sig av samma storlek i Ah på batterierna som ska serie/parallellkopplas. Exempelvis kan ett 250Ah batteri inte seriekopplas med ett 100Ah batteri.

Vi rekommenderar alltid att man kontaktar behörig elektriker vid serie/parallellkoppling.
Börja alltid med att ladda upp batterierna var för sig till 100% Laddningsnivå. 
Använd alltid samma storlek och typ av kablage för att undvika olika differens på spänningsfall i ledningar/kontakter. Läs mer under fliken ”Hur grova kablar behöver jag?”

Exempel på beräkning av kabelarea för 12v system (minsta kabelarea):

Det du behöver veta är maximal kontinuerlig last i Ampere eller watt. Det står vanligtvis på apparaten eller på typskylten/identifikationsplattan på motorn. 

Exempel: 
1. Pelle håller på att byta ut sin gamla dieselmotor till en elmotor i sin båt. Han har bestämt sig för att han vill kunna köra på full gas i minst 2,5 timme innan  batteriet är urladdat. 
På typskylten på motorn/frekvensomriktaren han köpt står det:
Input: 48v DC, Max Continuous power 4320w.

48v / 4320watt = 90A, Pelle väljer en BMS och battericeller som klarar minst 90A belastning kontinuerligt.
48v x 90A x 2,5 timmar =  10800 wattimmar
10800 wattimmar / 48v = 225Ah 

Pelle behöver en batteribank som är på minst 225Ah och 48v.
Han väljer att bygga batteribanken med 4st 12v LiFePO4 250Ah batterier som klarar seriekoppling till 48v och minst 100A kontinuerlig belastning för att ha god marginal. 

2. Stina bor på sommaren i en stuga utan tillgång till el. Hon vill kunna ladda upp en batteribank på dagen med solceller för att kunna titta på tv på kvällen. 
Hon vill kunna titta på tv  i 5 timmar om batteribanken är fulladdad. 
På tv apparaten står det Input: 230v, 2A 

230v x 2A x 5timmar = 2300 wattimmar 

Stina har sedan tidigare en 12v -> 230v inverter hon vill använda. 
2300 wattimmar / 12 volt = 191Ah 

Vi använder 1st 200Ah LiFePO4 färdigbyggt batteri för detta system.
Detta räcker till strax över 5 timmars tv-tittande.   

Det är hjärnan i din batteribank av LiFePO4 celler. 
Den ser till så att cellerna inte skadas vid olika scenarion. 

1. Skyddar cellerna från under-/övervolt, låg-/högtemperatur, om man får kortslutning så kommer den koppla ifrån batteriet så det inte blir skadat.

2. Den ser till så att alla celler är balanserade. Vid slutet på varje laddcykel (när batteripaketet har hög spänning, är nästan fulladdat) så reglerar den laddningsströmmen så att de celler som har lägre volt kan komma ikapp och balanseras. Detta möjliggör lång livslängd på batteripaketet. 

3. Idag finns det smarta BMS:er som man kan koppla upp sig mot via Bluetooth för att enkelt få en överblick över laddstatus, strömuttag/laddning och hur många cykler batteriet blivit utsatt för. Samtliga färdiga batteripaket (12v) vi säljer på Batterienergi.se har inbyggd bluetooth för att övervakning via iPhone och Android. 

4. Den reglerar också hur mycket effekt du kan ta ur batteriet. Ofta klarar battericellerna mellan 1-3c (1c = 100A om cellen är på 100Ah, det vill säga du kan tömma hela batteriets energi på en timme). Därför bör man alltid välja en BMS som har lägre max ström än cellernas rekommenderade max ström men som ändå klarar av att förse strömförbrukarna med tillräcklig effekt. 

LiFePO4 celler bör inte laddas vid temperaturer under cirka 0°C då cellerna kan förstöras. Detta hanterar BMS:en och går in och skyddar cellerna genom att koppla ifrån batteriet vid för låg temperatur. Har man tänkt använda batterierna i extrem kyla så bör man isolera cellerna och/eller installera någon typ av värmare kring batteriet. Har man enbart en liten belastning på batteripaketet eller låg laddningsström är det ingen fara men det är inget som rekommenderas. 

LiFePO4 celler är inte designade för att användas som startbatterier till bensin/dieselmotorer. Man kan använda batteriet som startbatteri i nödfall men BMS:en kommer mest troligt koppla från batteriet då kallstarter typiskt innebär högre ampereuttag än vad BMS:en klarar. (ofta över 300A beroende på storlek på motor). Behöver man nödstarta exempelvis en dieselmotor där bly-syra batteriet är urladdat så rekommenderas det att man kopplar ihop blysyrabatteriet parallelt med startkablar till litiumbatteriet vid starttillfället så att litiumbatteriet kan stötta till bly-batteriet utan att behöva ta all last själv. 

Den typ av litiumceller vi säljer är Litiumjärnfosfat (LiFePO4). Dessa celler använder ingen grafit nickel, kobolt, mangan eller liknande omdiskuterad mineral/metall. Järnfosfat som  den positiva elektroden innehåller används annars som ett miljövänligt och giftfritt bekämpningsmedel mot sniglar och snäckor och för att motverka korrosion på stål som fästlager under färgen. Det var okej att ha järnfosfat som tillsats i mat inom EU fram till 2007. 

På din lokala återvinningscentral. Vi på Batterienergi.se är anslutna och betalar en avgift för varje sålt batteri till nätverket ’El-kretsen’  som tar hand om uttjänta batterier från återvinningscentraler för att återvinna metallerna.  

Enkelt förklarat och grovt uppskattat så brukar man säga att 1hk Dieselmotor orkar föra 225kg båt upp i max skrovhastighet i lugna vatten (för icke planande båtar). Källorna är inte helt överens men vid tester och som tumregel säger man att 1hk elmotor klarar av att föra 3 – 3,5 gånger så mycket vikt som sin dieselmotsvarighet upp i skrovhastighet. Det vill säga: 1hk elmotor (750w) klarar av att föra en 675 – 785kg båt upp till maximal skrovhastighet i lugna vatten.  

Räknexempel Segelbåt, vikt 3500kg 

Högt räknat: 3500/675 = 5,2hk elmotor eller 15,5hk dieselmotor
Lågt räknat: 3500/785 = 4,5hk elmotor eller 15,5hk dieselmotor

Högt räknat: 3,9kw elmotor behövs för att nå maximal skrovhastighet i lugna vatten.
Lågt räknat: 3,4kw elmotor behövs för att nå maximal skrovhastighet i lugna vatten. 

Testa att ladda hem denna versionen av appen så bör det fungera bättre. [LÄNK] (tillåt installation från tredjepart)

Funkar det inte så håll inne fingret på länken tills du får upp menyn och välj ”ladda ner länk”.

Här är två skärmdumpar på hur applikationen ser ut på en iPhone (Applikation finns även till androidtelefoner/surfplattor):

BMS Bluetooth app

Applikation till iPhone

Ibland så kan spänningen över cellerna variera och göra att batteriet inte laddas upp till 100%. Cellerna ska balanseras automatiskt vid laddning men ibland så krävs det att man aktiverar detta manuellt vid t.ex. laddning från solceller. 

I Iphone gör man följande:

  1. Öppna appen Xiaoxiang
  2. Klicka på config
  3. Klicka på bms settings
  4. Klicka på bms read
  5. Klicka ur ”Bal. only when charging”
  6. Klicka på bms write
I Android:
  1. Öppna appen Xiaoxiang
  2. Klicka på meny symbolen
  3. Klicka på funktion setting
  4. Klicka på charge balance så att den blir grå

Glöm inte att åter sätta på ”Balance only when charging/Charge balance” när du känner dig nöjd med cellbalanseringen – annars drar batteriet onödigt med ström.

Varukorg